Metodika Sfumato - víkendové setkání
TEORETICKÁ ČÁST
- projevy obtíží ve čtení;
- vývoj diagnostiky a péče o děti s poruchami čtení;
- představení aplikace metodiky Sfumato v praxi.
PRAKTICKÁ ČÁST
a) Expozice hlásky (písmene), technické provedení správné tvorby hlásek
- rozvíjení fonematického sluchu a fonologického uvědomování;
- rozvíjení zrakové diferenciace, analýzy a paměti;
- rozvoj výrazových prostředků řeči a modulace hlasu
- intonační vývoj
- barvení hlasu, práce s dechem a sílou hlasu;
b) 1. stupeň syntézy - spojování dvou písmen (hlásek);
c) 2. stupeň syntézy - spojování dvou a víceslabičných slov, intonace hlasu;
d) 3. stupeň syntézy a první čtení ze slabikáře.
ČTENÍ
- časté chyby a špatné čtecí návyky (práce s chybou);
- princip dlouhé expozice hlásky a její zkracování přes tlačené hlásky (hlásky s větším energetickým potenciálem);
- koordinace zraku, sluchu a hlasu;
- zraková a sluchová diferenciace, paměť, analýza a syntéza, pravolevá orientace, orientace v rovině a na řádku;
- intonační vývoj;
- závislost správného výsledku čtení na správném fyziologickém tvoření tónů a zvuků.
PSANÍ VE VÝTVARNÉ VÝCHOVĚ
- uvolňovací cviky spojené s výtvarným projevem - zautomatizování pohybu ruky při psaní (použití výtvarné techniky, práce zápěstí při hře s "metličkou", rytmický buben