V metodice Sfumato přecházíme od čtení čtyřpísmenkových slov z Živé abecedy ke čtení dvou slov - sousloví a čtení prvních vět z Neobyčejného slabikáře.
Intonace: Od čtení sousloví je snadný přechod ke čtení jednoduchých dvouslovných vět. Intonace je stejná. Rozdíl je pouze v gramatice, uvědomění si vizuálního rozdílu mezi souslovím a větou. Poté následuje čtení vět se třemi slovy. Učíme žáky číst bez přídechu, tedy plynule a vázaně, se správnou intonací.
Čtecí tempo: První čtení probíhá z tabule, hromadně, unisono. Učitelův hlas je vodítkem pro nastavení pomalejšího tempa, aby každý žák stihnul slova správně načítat, četl bezchybně.
Dlouhé samohlásky: Učitel i nadále zdůrazňuje dlouhou samohlásku pohybem ukazovátka, ruky, aby nedocházelo ke zkracování její délky. Tento pohyb je pro dítě návodem, jak používat prst při vlastním čtení ze slabikáře a uvědomování si dlouhé samohlásky.
Porozumění textu: Znalost pojmů je základem pro čtení s porozuměním. Tzv. návodnými otázkami učitel obohacuje text o další sdělení, myšlenky, a tím se dítě lépe orientuje v dějové fabuli.